fredag 25 juli 2008

Svenska köttbullar på medelhavssemestern

På restaurangerna i den trevliga lilla medelhavsbyn finns det barnmenyer. Perfekt, hade det kunnat vara. Menyerna består oftas av

- Hamburgare och pommes
- Chicken nuggets och pommes
- Spaghetti Bolognese
- Calamares och pommes

Dessvärre (eller kansk ska man säga tack och lov) är inte våra barn så förtjusta i pommes. Köttfärssåsen gillar de inte heller.

Ett par gångar har jag försökt mig på att beställa chicken nuggets eller annat med pasta. Kalla handen på att par ställen och de tittade på mig som jag var ett ufo. På något ställe beställde vi in en portion pasta utan sås. Fick in två Spagetti Bologonse...fast efter att ha skickat ut dessa fick vi faktiskt in en portion pasta utan sås! Yippi. Jag klarade det! Känns absurbt. På jobbet ger jag råd om miljoninvesteringar. På semestern jublar jag över att ha lyckats beställa in en tallrik pasta utan sås!

För att uppnå en bra semesterstämning dagen efter misslyckat pastaförsök gick vi till supermarketen och köpte pasta och Felix köttbullar. Barnen åt som hästar och den eftermiddagen var räddad. Dagen efter blev det pasta med korv. Så var det med att slippa laga mat och diska. Men barnen i allafall mätta och belåtna.

3-åringen frågar fortfarande stup i kvarten när vi ska åka hem...

Inga kommentarer: